Met de ‘verengelsing’ van de Nederlandse taal komen er ook op professioneel gebied steeds meer Engelse termen om de hoek kijken. Het maakt het voor leken steeds moeilijker om te begrijpen wat er nu eigenlijk wordt bedoeld. Een voorbeeld van zo’n term is de out of pocket kosten.
Je kan inderdaad zoeken naar een uitleg, maar vaak is die uitleg in een onbegrijpelijk moeilijke taal geschreven, waardoor je er nog steeds niets van snapt. Gelukkig komen wij daar om de hoek kijken. We zullen je in dit artikel namelijk zo begrijpelijk mogelijk proberen uit te leggen wat die out of pocket kosten zijn. Lees je gauw verder? Dan ben je straks direct volledig op de hoogte en kan je die term van je lijstje strepen.
Definitie van de term
We leggen de term uit aan de hand van een voorbeeld. Op die manier zie je de term namelijk vaker terug in de praktijk, dus vandaar. Lees:
Stel je voor, je werkt bij een bedrijf en moet voor een afspraak gaan lunchen met een klant. Deze lunch betaal je in eerste instantie zelf, waarna je deze gaat ‘declareren’ bij de werkgever. De hele opstapeling van lunches, overnachtingen, kosten voor een reis, investeringen, etc. wordt uit eigen zak betaald. Al deze kosten worden out of pocket kosten genoemd.
Out of pocket kosten: alle kosten die vanuit een derde (zoals een werknemer) worden voorgeschoten, om deze vervolgens te declareren en de kosten weer terug te ontvangen.
Het probleem
Alles declareren, dat vraagt soms nogal wat van je werknemer. De financiële afdeling van je bedrijf wordt eveneens op de proef gesteld, omdat zij deze hele administratie secuur dienen bij te houden. Zo blijkt het in de praktijk zo te zijn dat er soms weken of zelfs maanden verstrijken tussen indiening van de declaratie en de uitbetaling. Aan de ene kant vervelend voor de, in dit geval, werknemer, maar ook vervelend voor het bedrijf zelf. Zij kunnen de kosten moeilijk monitoren en ook bij bijvoorbeeld een overzicht van kwartaalkosten, heb je altijd het gevoel dat je achterloopt.
Bepalingen van hogerop
Maar soms, om onder andere moeilijkheden te voorkomen, worden er aanpassingen bepalingen van hogerop in het beleid van de out of pocket kosten gemaakt. Een voorbeeld daarvan speelde zich af in de wereld van deurwaarders. Dit verliep als volgt.
De Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (de KBvG) bepaalde eind 2013 dat de voorfinanciering van out of pocket kosten werd verboden. Dat betekent dat de een gerechtsdeurwaarderskantoor de out of pocket kosten van de schuldeiser niet mag voorfinancieren. Dus, stel je voor, de gerechtsdeurwaarder maakt kosten voor verhuizing, een slotenmaker en bepaalde rechten. Zij moeten daarvoor eerst wachten op een voorfinanciering van de schuldeiser, anders kan er niks gebeuren. Dat is in principe om te voorkomen dat de kosten nog later moeten verhaald. Dat kan, zoals je nu weet, lang duren, is ingewikkeld en levert vaker problemen dan oplossingen.
In de gezondheidssector
Nu bestaan er in een bepaalde zin ook out of pocket kosten in de gezondheidssector. Het gaat hierbij om kosten die een patiënt bijvoorbeeld voor medicijnen moet betalen, die hij later pas kan declareren. Vooral in Amerika zie je dat dat voor veel mensen een probleem is. Zij hebben het geld er niet voor liggen en dat resulteert zich in schulden, de verminderde aanvraag van medicijnen die wel nodig zijn en een heleboel stress. Het systeem van dat soort kosten kan dus heel goed werken, maar in de praktijk leert het veel meer mensen dan gehoopt, problemen op.
En zo zijn er dus nog een heel aantal (persoonlijke) categorieën, waar deze kosten op kunnen slaan. Het is een daarmee een brede term, die zich al een tijd lang in de financiële wereld heeft genesteld. Er zijn tegenwoordig veel bedrijven die het reilen en zeilen van dit soort kosten binnen een bedrijf in handen nemen. Ze voorkomen achterstallige betalingen, staan in die zin nauw in contact met bijvoorbeeld werknemers en zullen het bedrijf in positieve zin een helpende hand bieden.
Conclusie
Out of pocket kosten. Het is een hele mond vol en ook de uitleg kost een hele mond vol. Het is in een tamelijk ingewikkelde term, waar genoeg uitleg absoluut niet verkeerd is. We hopen in ieder geval dat je door deze uitgebreide uitleg wat wijzer bent geworden en snapt wat er met de term wordt bedoeld. Mocht je er echt niet uitkomen omdat je bijvoorbeeld bepaalde kosten moet gaan declareren, ga dan naar de financiële afdeling van het bedrijf waarmee je in contact staat.